У третій клас хочуть потрапити не лише другокласники. Дорослі також. На цій думці підхопила себе наша випадкова читачка другої частини підручника для 3 класу «Українська мова та читання» — Світлана Соколова.

Поринути у світ літературного читання від Олександри Савченко захопливо в будь-якому віці. Тож Пані Світлана, журналістка з 30-річним досвідом, член Національної спілки журналістів України, не зупинилася на одній-двох сторінках і поділилася враженнями про весь підручник.

vidhuk 2

Увагу нашої читачки привернув турботливий супровід Олександри Яківни в процесі читання. Авторка допомагає збагнути прочитане через систему запитань  до та після тексту, підтримує малих читачів порадами для виразного читання, словничками. На думку пані Світлани, такий підхід сприяє якісному опануванню нового матеріалу:

Розділ відкриває вірш Максима Рильського «Тиха, задумлива осінь спускається...». Дитина прочитала. Але ознайомитися і забути про зміст твору їй не дають завдання й питання після нього: «Прослухайте вірш. Який настрій він передає? Чи помітили рядок, який повторюється? Ранню чи пізню осінь описано у вірші? У якому темпі, з якою силою голосу краще прочитати вірш? Прочитайте. Які порівняння використав поет, описуючи осінь? Знайдіть слова, вжиті в переносному значенні. Поясніть, які ознаки осені вони передають». Зрозуміло, що, аби дати відповіді на питання, треба знову проглянути текст вірша, якщо не запам'ятав, і подумати.

Відкривати новий розділ захопливіше, коли знаєш, чого досягнеш після його вивчення:

Насамперед увагу школяра акцентують на результатах ознайомлення з матеріалом розділу. Йому повідомляють, що, читаючи твори, він дізнається, як розпочинає новий навчальний рік його одноліток в іншій країні, зуміє визначати тему й головного персонажа прочитаного твору, створювати веселі колажі тощо. Подання результатів як беззаперечну істину мобілізує і змушує зібратися, аби впоратися із завданням.

Ukr mova Chytannja 3klas part 2 163

Літературний смак школярів виховують перлини літературної спадщини. За видатними творами Тараса Шевченка, Леоніда Глібова, Ліни Костенко, Джанні Родарі, Наталки Поклад, Миколи Вінграновського (усіх не перелічити) діти відкривають нові для них — п'єсу, байку та науково-художнє оповідання.

Досвідчену медійницю зачепив ретельно обдуманий заголовковий комплекс підручника. На думку Світлани Соколової, назви розділів дбайливо дібрані відповідно до потреб віку. Вони виховують віру в себе, правильні орієнтири в житті: «Здійсниться все!», «Усе добре переймай, а недобре — виправляй...».

Книга виконує також інші вимоги до наповнення, а саме: розвиває пізнавальні здібності, допомагає здійснювати морально-етичне та естетичне виховання, формує, зокрема, патріотичні почуття. Так, у розділі «Як не любити свій рідний край» підростаюче покоління дізнається і про Київ, і про героїв Небесної Сотні, і про скарб вітчизни — «Музей просто неба», і про гончариків з Опішного. Завдання ж після літературних творів пропонують обмінятися думками, відгадати загадку з теми та поміркувати над багатозначним словом (що мав на увазі автор?) або пояснити певну прочитану думку та скласти запитання до прочитаного.

Закріплювати знання учням та ученицям допомагають сторінки «Перевіряю свої досягнення» наприкінці кожного розділу. Натомість виконувати творчі завдання, розвивати креативні навички можна в медіавіконці.

Приміром, реалізувати медіапроєкт — створити обкладинки книжки «Мій улюблений вірш». Для прикладу представлені обкладинки видань, виданих в українських видавництвах. Але дитину не залишають на самоті із непростим завданням. Внизу — покрокові поради: придумати назву, дібрати поезію, вказати назву тощо.

Ukr mova Chytannja 3klas part 2 132    Ukr mova Chytannja 3klas part 2 133

Відзначила в підручнику для літературного читання в 3 класу пані Світлана також дитиноцентризм. Ознайомитися з повним текстом рецензії Світлани Соколової можна тут.

Ми дякуємо Світлані Соколовій за глибоке проникнення, увагу до наших видань. Читайте підручники! Діліться з нами своїми враженнями.