Від України до Канади — історично-картографічний вебінар охопив справді масштабну територію. Чергова зустріч з ініціативи Ігоря Щупака, автора підручників з історії, зібрала освітян довкола теми карт у вивченні історії.

Онлайнова зустріч проходила за участі Ірини Руденко (заступниця головної редакторки УОВЦ «Оріон» та керівник картографічної редакції), Ірини Красуцької (головна редакторка «Оріон») та спеціального гостя з Торонто Павла-Роберта Маґочія (професор історії та політології).  Модератор — Ігор Щупак.

Видавничому центру «Оріон» особлива близька тема карт. У нашому видавництві працює картографічний відділ, що створює історичні, географічні атласи й контурні карти, карти до підручників і посібників УОВЦ «Оріон».

Нині представлені:

Ця відеозустріч відкрила фахові нюанси картотворення.

«Карту для енциклопедії зробити набагато легше, ніж карту такої самої тематики для учня чи учениці 1 чи 5 класу», — підтримала думку пана Маґочія Ірина Руденко. Карти, призначені для шкільної освіти, потребують кропіткого відбору інформації, складної генералізації.

Укладання карт вимагає опрацювання величезного масиву даних з різних джерел інформації. Так, УОВЦ «Оріон» працює з істориками, використовує картографічні, статистичні джерела не лише України, а й міжнародного документообігу (зокрема, джерела британського видавництва Collins), архіви.

Торкнувшись різного написання географічних назв, з’ясували, що правильні варіанти ухвалює Рада експертів ООН з географічних назв. В Україні можна перевірити назву за відкритим джерелом Державної служби з питань геодезії і картографії України — Реєстром географічних назв України. Реєстр наводить всі географічні назви, розміщені на карті масштабу 100 000, із зазначенням усіх змін назв населених пунктів, адміністративних одиниць.

Назви на історичних картах дають такими, як українці називали конкретні географічні об’єкти у визначений історичний період.

Згадали також про карту «Україна в Єропі», розміщену в підручнику для 5 класу Ігоря Щупака. Карта показує, до яких європейських країн можна їздити без візи. Учителі оцінили практичний потенціал цієї карти на уроках: діти мають можливість ділитися ідеями для подорожей і своїми планами.

Карта з підручника Вступ до історії 5 клас Ігоря Щупака

Книжкові варіанти карт повноцінні, усупереч поширеній протилежній думці. Це текстові карти, які відповідають конкретній темі. Інформація для відображення на карті в підручнику вибирається прицільно, щоб не перевантажувати учня і не відволікати від основного тексту параграфа.

Під час вебінару з’ясували, яка роль контурних карт на уроках історії. Не всі завдання до контурних карт обов’язкові для виконання. Учитель має вибирати завдання, оптимальні для навчальної ситуації.

Із цієї зустрічі можна дійти висновку, що карта – спільна праця історика й картографа.

Нагадуємо, що вебінари Ігоря Щупака проходять двічі на місяць. Розклад подальших вебінарів дивіться тут.

2021 Hist Vebinar Plan 08 2